Afdelingssamenwerking

door | mrt 13, 2018 | Voorbeelden

Afdeling

De manager van een nieuw gevormde afdeling wilde de stroeve samenwerking tussen de verschillende onderdelen verbeteren. Samen hebben we een dagprogramma ontworpen waarin op een niet bedreigende manier ruimte was voor het uitspreken van pijnpunten, verwachtingen en wensen. Voorafgaand aan de dag sprak ik met alle managers van de onderdelen om te horen hoe zij tegen de nieuwe afdeling aankeken. Bij een bepaalde manager bleken de grieven erg hoog te zitten. Op mijn vraag ‘vind je het nog wel leuk wat je doet’ viel hij stil.

Hoewel er nog geen compleet beeld van ‘hoe verder’ lag, was de dag werd een succes. Voor het eerst kregen en namen mensen tijd om te met elkaar te delen wat ze dwars zat, en om te vertellen hoe zij tegen de nieuwe afdeling aankeken. Kleine verbeterpunten werden ter plaatste afgesproken, en iedereen steunde het idee om vaker zo’n dag te doen met elkaar. De ‘grieven-manager’ heeft een half jaar later ontslag genomen en is iets gaan doen waar hij echt blij van werd.

Archief